Transceiver A412. Descriere [RO]

A412 a fost cel mai popular transceiver de unde scurte construit de radioamatorii din YO. De la aparitie, inceputul anilor 80, si pana in prezent s-au realizat sute de exemplare, unele pastrand schema originala, altora fiindu-le aduse o serie de imbunatatiri de catre cei pasionati. Acest aparat este rodul muncii a unui grup de radioamatori: YO3NP Nicoara Paulin, YO3JX Dan Voiculescu si YO3DP Stefan Bordeanu, grup cunoscut si sub numele de LIXCO.

Varianta constructiva pe care am adoptat-o nu difera mult fata de schemele originale. Ideea a fost de la bun inceput de a pastra cat mai mult din originalitatea acestui rig. Fata de varianta publicata in documentatia tehnica initiala, cu final tranzistorizat de 5W, diferentele sunt urmatoarele:

- folosirea unei scale digitale cu microcontroler si afisaj LED;

- Placa A: spatiul de pe cablaj pentru “Aux Band” a fost scos, si astfel dimensiunea placii s-a mai micsorat;

- Placa B: reproiectarea cablajului, pastrand schema initiala cu tranzistori si diode zener;

- Placa C: comutarea circuitelor oscilante din VFO prin relee miniatura;

- Placa D: comutarea filtrelor low-pass deasemenea prin relee.

Nu sunt modificari importante, dar de mentionat ca in continuare toate schemele, cablajele, descrierile, reglajele etc. vor face referire la aceasta varianta. Sursa principala de informare privind constructia acestui transceiver a fost evident documentatia tehnica a lui, postata de YO9HSW pe site-ul sau personal.

Schema bloc

A412 Transceiver Block Diagram

A412 Transceiver Block Diagram

Functionare

La receptie, semnalul din antena este dirijat la intrarea filtrelor de banda larga. Banda de trecere fiind de aproximativ 600-1200kHz, la 6dB. Dupa filtre, urmeaza mixerul echilibrat cu diode, care amesteca semnalul din antena cu cel furnizat de VFO, generand un semnal corespunzator pe media frecventa. Semnalul de MF rezultat este amplificat intr-un amplificator cu dublu sens, bidirectional, cu zgomot redus si rezistent la semnale puternice, lucru obtinut prin folosirea unui tranzistor special ce prezinta zgomot redus la un curent de colector destul de important, cca. 10mA. Urmeaza apoi filtrul cu cristale, un amplificator de MF, detectorul de produs si amplificatorul de audiofrecventa. O parte a semnalului prelevat dupa detectorul de produs este amplificat si detectat pentru a se obtine tensiunea de AGC si comanda S-metrului. Semnalul de AGC se aplica pe doua etaje amplificatoare de MF.

La emisie, semnalul audio cules de microfon este amplificat si transmis modulatorului echilibrat cu diode. Pe de alta parte, el ajunge la amplificatorul de VOX, respectiv la VOX, care comuta electronic comutatorul cu diode, amplificatorul bidirectional, amplificatorul DSB, blocarea amplificatorului audio si releul de antena. Semnalul DSB obtinut dupa modulatorul echilibrat este amplificat initial, apoi aplicat filtrului cu cristale care selectioneaza banda laterala dorita si din nou amplificat de catre amplificatorul bidirectional. Semnalul ajunge la mixerul cu diode unde este transpus in benzile de lucru. Componentele de mixaj nedorite sunt eliminate de filtru, apoi semnalul ajunge la intrarea amplificatorului de banda larga. Acesta il aduce la nivelul aproximativ de 100mW. Pentru telegrafie s-a prevazut un sistem de introducere a purtatoarei si un sistem de “side tone generator” pentru autocontrol. Manipularea se face in amplificatorul de banda larga prin intermediul unui sistem adecvat de filtrare ce da tonului o nota placuta.

Parametri

Benzi de lucru 80, 40, 20, 15, 10
RX TX
Sensibilitate 0.5μV pentru 10dB s/z Putere utila 5W (3W @ 28Mhz)
Stabilitate 150Hz/ora Putere consumata 10W
Atenuarea imaginii mai buna de 60dB Atenuarea purtatoarei minim 40dB
Atenuarea MF mai buna de 60dB Atenuarea benzii laterale minim 60dB
Zgomot intern 1μV Atenuarea armonicilor mai buna de 40dB

A412-A, Frontend-ul
Acest modul contine: circuitele de intrare pe receptiemixerul comun emisie-receptiepreamplificatorul de MF,amplificatorul MF de emisie si preamplificatorul de banda larga pentru emisie.

A412-A Board

Receptia
La receptie semnalul de antena este dirijat prin D13 si prin grupurile de diode ce realizeaza comutarea benzilor la unul din filtrele de intrare care au rolul de a atenua frecventele imagine. Urmeaza apoi mixerul echilibrat cu diodele D21-D24 care transpune semnalul receptionat pe media frecventa (9Mhz). Urmeaza apoi un circuit acordat pe 9Mhz si un amplificator bidirectional cu castig reglabil. Pe partea de receptie functioneaza T3 care este comandat atat manual, prin potentiometrul RF Gain, cat si automat cu tensiune de AGC. T3 lucreaza la un curent relativ ridicat, 5-10mA, pentru a oferi o buna rezistenta la semnale puternice de intrare. Semnalul astfel aplicat apare la pinul 16, care se va cupla la pinul 4, placa F. Se remarca prezenta rezistentei R32 care are rolul de terminatie pentru filtrul XF9.

Emisia
La emisie semnalul provenit de pe pinul 4, placa F, este aplicat pe pinul 16, in sens invers fata de receptie si este amplificat cu T4, al carui castig este reglabil. Cand lucreaza T4, T3 este dezafectat si invers. Se remarca neutrodinarea generala a etajului prin conectarea bazei lui T3 pe o priza a bobinei L2. Semnalul este apoi aplicat mixerului, care il transpune in benzile de lucru si apoi este trecut printr-unul din grupurile de filtre care elimina componentele nedorite de mixaj. La iesirea din filtru, semnalul trece prin D15, D13 este inchisa, si este aplicat pe intrarea amplificatorului de banda larga format cu T1 si T2. In telegrafie, ambii tranzistori sunt manipulati in emitor, printr-un grup format din C54, C65 si D20 care are rolul de a da semnalului o nota telegrafica placuta. Semnalul obtinut la iesirea din TR13 (pinul 21) este de aproxmativ 50-80mW in benzile de lucru.

A412-B, Alimentatorul
Alimentatorul folosit este un montaj cu tranzistoare si diode zener. Acesta furnizeaza tensiunea de 13,5V necesara alimentarii celor mai multe etaje din transceiver, si 10V pentru alimentarea suplimentara a VFO-ului.

A412-C, VFO-ul
Acest modul reprezinta oscilatorul local, care va furniza mixerului frecventele specifice benzilor de lucru. Condensatorul variabil trebuie sa aiba doua sectiuni identice de 12 si 24pF. Sectiunea principala este cea de 12pF, iar cea de 24pF se introduce doar in banda de 14Mhz, unde frecventa VFO-ului este foarte coborata. Oscilatorul este montat cu baza comuna, configuratie ce prezinta o mai buna adaptare a circuitelor oscilante cu elementul activ (T1). Dioda varicap D1 asigura reglajul de RIT. Urmeaza un separator (repetor pe emitor) si un amplificator care are rolul de a aduce semnalul la un nivel suficient pentru atacarea mixerului cu diode.

A412-D, Filtrele Low-Pass
Este modulul cu circuite trece-jos si are rolul de a atenua suplimentar armonicile rezultate din etajul final. Filtrele au o frecventa de taiere cu cativa megahertzi mai sus fata de banda de lucru si prezinta o impedanta egala la intrare si la iesire de 50Ω . Atenuarea armonicilor realizata este de minim 30dB (numai de catre filtre, la care se mai adauga si atenuarea amplificatorului final de 20dB).

A412-F, Placa de baza
Acest modul contine: partea de AF (emisie si receptie)detectorul de produsmodulatorul echilibratoscilatorul de purtatoareamplificatorul de MF (emisie si receptie)generatorul de tonreintroducerea purtatoareifiltrelecircuitele de VOX si comutatorul electronic emisie/receptie.

A412-F Board

Receptie
Semnalul de MF 9Mhz aplicat pe pinul 4 trece prin unul din cele doua filtre (CW sau SSB) comutate de grupul de diode D1-D4 si apoi este amplificat in lantul de MF de T1, T2 si T3. Urmeaza detectorul de produs, D10-D13, care ia semnalul de mixare din oscilatorul de purtatoare cu T5. Selectarea benzii laterale se face comutand electronic, cu D18 si D19, unul din cele doua cuarturi de purtatoare. Semnalul AF se obtine pe pinul 33 si de aici el se aplica pe pinul 13. Pe R58 si R24 se face mixare in audiofrecventa cu semnalul provenit de la generatorul de ton, T10 si T11.
De la pinul 14 se conecteaza un potentiometru de volum al carui cursor actioneaza intrarea amplificatorului AF (T15, T16, T17, T18) pe pinul 11, si masa la pinul 10.
Sistemul de VOX
Sistemul este atacat fie de la tensiunea audio provenita de la amplificatorul de microfon, fie de la generatorul de ton pentru telegrafie. Amandoua tensiunile sunt aplicate lui T9, care sunt redresate (D20, D21), si se aplica prin intermediul unui potentiometru (extern placii) de reglare a timpului de delay tranzistorului T12, care are rol de interfata cu circuitele integrate TTL.
Sistemul de comutare Rx/Tx
Primul (IC1) este un trigger Shmidt urmat de un inversor. In acest mod se obtin doua nivele logice 0 si 1, in antifaza, ce se comuta alternativ de la emisie la receptie. Aceste semnale logice se aplica unei serii de inversoare de putere cu colectorul in gol din cadrul celui de-al doilea circuit  integrat (IC2). De asemenea T13 realizeaza blocajul amplificatorului de AF pe pozitia emisie. R74, C71 si D25 realizeaza o comutare linistita se elimina pocniturile la trecerea de pe o stare pe alta.
Sistemul de AGC
O parte din tensiunea de AF este prelevata de catre T6, care realizeaza o amplificare suplimentara, apoi semnalul este redresat si filtrat si comanda amplificatorul de AGC si S-metrul (T14). Amplificatorul de AGC este alimentat din linia +R, ceea ce face ca pe pozitia emisie, lantul de MF sa fie dezafectat. Comanda cu AGC se face atat pe placa (T1), cat si la preamplificatorul de dupa mixer, scop in care tensiunea de AGC este scoasa afara la pinul 7.
Emisie
Semnalul cules de microfon este amplificat de T7 si T8, dupa care este aplicat modulatorului echilibrat D6-D9, alimentat de la oscilatorul de purtatoare. Dupa o preamplificare pe MF cu T4, semnalul DSB este aplicat filtrului, obtinandu-se semnalul SSB pe pinul 4. In telegrafie, amplificatorul de microfon este dezafectat prin intreruperea tensiunii de alimentare, amplificatorul MF este comutat electronic, impreuna cu D5, in schimb se deschide D16 si se inchide D17, astfel incat o mica tensiune de RF apare pe cosa 4 direct din oscilatorul de purtatoare.

Se va actualiza!

Articole pe aceeasi tema:

A412 Transceiver. Construction Part 1

A412 Transceiver. Construction Part 2

This entry was posted in Ham projects and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Transceiver A412. Descriere [RO]

  1. Salut! Vezi că acel link ce duce spre documentația tehnică este invalid.
    Felicitări pentru re-producere! Cu stimă: YO9FAH